Ilmajoen pilottikoulujen perinteisten luokkaryhmien hylkääminen, joka alkaa esikoululaisten ja ensiluokkalaisten jakamisesta ryhmiin taitojensa perusteella, on mielestäni hyvä, mutta mielipiteitä jakava asetelma. Ryhmiin jakaminen taitojen, eikä iän edellytyksellä auttaa lapsia oppimaan paremmin ja nopeammin. Yksintyöskentelyn vähentäminen, ja pari- ja ryhmätyöskentelyn korostaminen ryhmässä, jossa henkilöt ovat saman tasoisia, parantavat lapsen yhteistyökykyä, sekä sosiaalisia taitoja, on tärkeää, että jokainen yksilö saa tarvitsemansa avun oppimisen tueksi. Järjestelyn alkuperiaate on yksilön oppimisen vahvistaminen, jota kyseinen asetelma toteuttaa hyvin.

Kuitenkin järjestely, varsinkin kun asetelmaa laajennetaan vanhemmille ikäluokille, altistaa lapset mahdollisiksi kiusaamisen kohteiksi. Oppilaita, jotka kehittyvät hitaammin, joko parissa tietyssä tai useammissa oppiaineissa voivat saada osakseen pilkkaa, alkuopetuksenhan voi käydä 2-4 vuodessa. Myöskin eritasoisten oppilaiden kanssa työskenteleminen opettaa erilaisia, mutta silti erittäin tärkeitä yhteistyötaitoja.

Perinteisten normien hylkääminen tässä tapauksessa on mielestäni hyvä idea, varsinkin kun se kannattaa yksilön oppimista, mutta en ole varma, onko asiaa ajateltu loppuun asti esimerkiksi kiusaamisen kannalta.

http://yle.fi/uutiset/3-9443954